Hard Seltzer er en ny alkoholholdig varegruppe som først ble tilgjengelig i Norge i år. Drikken går under flere betegnelser, som «spiked water» og «hard sparkling water». Også andre variasjoner og kombinasjoner av disse ordene referer til samme type produkt.

Drikken har vært tilgjengelig i USA helt siden 2012, men det er først de siste to årene at salget virkelig har tatt av. Spesielt i USA tok det virkelig av i 2019, der salget har vært bedre enn salget til flere av de store håndverksbryggeriene.

De første variantene som ble tilgjengelig i Norge lanserte vi fra Ægir Bryggeri under merkenavnet BEKK. Disse ble tilgjengelig i norske dagligvarebutikker i februar 2020. Til å begynne med ble tre smaker tilgjengelig: bringebær, mango og fersken.

Hva er Hard Seltzer?

Hard Seltzer er enkelt forklart kullsyreholdig vann tilsatt fruktsmak og alkohol. Ægir bruker rent norsk fjellvann og tilsetter frukt for å gi smak. Produktene er helt uten sukker, inneholder kun 95 kalorier per boks og kun 3g karbohydrater per boks. Dette kjennetegner ofte de fleste Hard Seltzers på markedet. I tillegg er produktene helt glutenfrie.

Nordmenn ønsker å leve sunnere. Dette resulterer i økt salg av lyse og lette drikker.
Nordmenn ønsker å leve sunnere. Dette resulterer i økt salg av lyse og lette drikker.

 

Det er gjerne bryggeriene som produserer Hard Seltzer, men under nye merkenavn. Med denne drikken når de ut til en ny gruppe helsebevisste kunder. En drikketrend er lyse og lette produkter med lavere alkohol, som tyder på at nordmenn ønsker å leve sunnere.

Flere smaker vil bli tilgjengelig og flere bryggerier vil garantert lage Hard Seltzer fremover. Vi gleder oss til å se mottakelsen og utviklingen av denne kategorien i Norge!

Her kan du se alle Hard Seltzers som vi i CASK har tilgjengelig.